Algebra

Analyse

Bewijzen

De grafische rekenmachine

Discrete wiskunde

Fundamenten

Meetkunde

Oppervlakte en inhoud

Rekenen

Schoolwiskunde

Statistiek en kansrekenen

Telproblemen

Toegepaste wiskunde

Van alles en nog wat


\require{AMSmath}

Lottospel

Hallo iedereen

Ik kom er echt niet uit hoe ik die oefening moet gaan oplossen. Hoe pak je dat eigenlijk aan en welke methode kan ik toepassen denk aan die formules toch lukt het mij niet.

Weet dat je niet moet terugleggen dat is het enigste wat ik kan uitmaken.

Bij het lottospel worden elke week 6 winnende nummers plus een bijkomend getal uit de 42 getallen getrokken (lukraak).

Bepaal de kans om het volgende aantal winnende nummers te hebben:

a) 3;
b) 4;
c) 5;
d) 5 + bijkomend getal;
e) 6
f) Hoe groot is de kans dat je een prijs wint (minstens 3 winnende nummers) ?

Kan mij iemand helpen hoe ik dat best aanpak want ik snap het niet en moet je nog simuleren met je TI83?

Met vriendelijke groeten

Bart V
3de graad ASO - vrijdag 17 oktober 2008

Antwoord

Je zegt niet veel over de manier om dit soort vragen op te lossen zoals je dat 'gehad' hebt. Ik zou dan kiezen voor de 5. Hypergeometrische verdeling. Daar staat ook wel (kort) uitgelegd hoe dat zit.

Voorbeeld
Voor 3 winnende nummers zou de oplossing er dan zo uit zien:

q56776img1.gif

De rest gaat precies zo. Bij d. moet je dan nog even zelf bedenken hoe dat zou kunnen. Vraag f. lijkt me dan de som van de antwoorden van a, b, c en e. Toch?

Daarmee zou het dan moeten lukken.

WvR
vrijdag 17 oktober 2008

©2001-2024 WisFaq