Algebra

Analyse

Bewijzen

De grafische rekenmachine

Discrete wiskunde

Fundamenten

Meetkunde

Oppervlakte en inhoud

Rekenen

Schoolwiskunde

Statistiek en kansrekenen

Telproblemen

Toegepaste wiskunde

Van alles en nog wat


\require{AMSmath}

 Dit is een reactie op vraag 43824 

Re: Opstijgen van een vliegtuig op lopende band

Maar,

Als je een hovercraft neemt. Wat is dan het verschil?

Het gaat er toch om dat het voertuig zich door de lucht verplaatst? Hij zet zich toch ook af tegen de lucht, en niet tegen de grond?

Groet, Bienze

Bienze
Student hbo - donderdag 23 februari 2006

Antwoord

Het gaat erom wat je onder "take off" verstaat.
als het er (slechts) om gaat los te komen van de grond, dan geldt de snelheid t.o.v. de lucht.
Maar zodra het vliegtuig eenmaal los van de grond is, zal vanwege interactie met de wind, de snelheid van het toestel T.O.V. de lucht afnemen. (oftewel het toestel 'waait' naar achteren als het z'n motoren niet laat brullen).

De motoren zuigen lucht in en stuwen het met grote snelheid naar achteren. Zodoende kan het vliegtuig zich tegen de lucht afzetten en een snelheidsverschil t.o.v. de lucht behouden zodat de lift op de vleugels op peil blijft.
Daarmee is nog niet gezegd dat het toestel t.o.v. het aardoppervlak vooruit komt. Het toestel zie je pas t.o.v. het aardoppervlak vooruit komen zodra geldt dat Vtoestel tov lucht Vlucht t.o.v. aardopp.

Je ziet bij sterke wind soms wel eens vogels fladderen in de lucht die maar niet vooruit komen t.o.v een waarnemer op het aardoppervlak. dat is net zoiets. Dat gebeurt pas als de vogel de 'windsnelheid overwint'.

Nog iets over vliegtuigen en hun startsnelheid: merk op dat die startsnelheid ook veel lager is dan hun uiteindelijke snelheid op 10 km hoogte. Die startsnelheid is hoofdzakelijk bedoeld om los te komen van de grond. (ruim 200 km/u)
pas na take-off ontwikkelt het verder snelheid. (tot circa 1000 km/u)

groeten,

martijn

mg
donderdag 23 februari 2006

©2001-2024 WisFaq