Algebra

Analyse

Bewijzen

De grafische rekenmachine

Discrete wiskunde

Fundamenten

Meetkunde

Oppervlakte en inhoud

Rekenen

Schoolwiskunde

Statistiek en kansrekenen

Telproblemen

Toegepaste wiskunde

Van alles en nog wat


\require{AMSmath}

Stuurmechanisme auto

hallo,
ik ben van plan een autootje te maken met een motor erin, maar nu ben ik erachter dat, als je hem gaat besturen, in de bocht het binnenste wiel onder een andere hoek staat dan het buitenste wiel, hoe pas je deze kennis toe op het stuurmechanisme?

groet, bertus

bertus
Leerling bovenbouw havo-vwo - maandag 16 augustus 2004

Antwoord

Het principe van de wielbesturing staat ook bekend als het Ackerman principe.

Door deze vorm van wielgeometrie volgen de wielen in het besturingssysteem van een auto allemaal een cirkel met hetzelfde middelpunt. Dit zorgt ervoor dat de wielen aan de buitenkant van de auto in een bocht een grotere cirkel beschrijven dan de binnenste wielen. Zo ontstaan er geen "spanning" in de stuurinrichting bij het nemen van bochten. De voorwielen dienen in gestuurde positie altijd zo te staan dat het verlengde van hun assen (de straal van hun cirkel) elkaar snijden in het verlengde van de achteras. Alle hedendaagse voertuigen hebben een stuurinrichting volgens dit pricipe. Als je zoekt naar "Akkerman principe" in een autoboek kan je er meer over te weten komen. Op internet heb ik niet veel bijzonders kunnen vinden.

vriendelijke groet

pl
maandag 16 augustus 2004

©2001-2024 WisFaq