Algebra

Analyse

Bewijzen

De grafische rekenmachine

Discrete wiskunde

Fundamenten

Meetkunde

Oppervlakte en inhoud

Rekenen

Schoolwiskunde

Statistiek en kansrekenen

Telproblemen

Toegepaste wiskunde

Van alles en nog wat


\require{AMSmath}

Bolstapeling en gewone stapeling

Ik ben bezig met een praktische opdracht over inhouden en effectiviteit. Een deel van deze po is een eigen onderzoek.

Nu leek het mij leuk om voor dit onderzoek de effectiviteit van een bolstapeling en van een 'gewone' stapeling (met kubussen ) met elkaar te vergelijken. Een bol is een effectievere vorm, maar gaat dit misschien verloren door het feit dat bollen minder goed stapelbaar zijn?

Ter vergelijking wilde ik stellen dat beide stapelingen een ruimte van een m3 beslaan. (Ik bedoel dat ze in een ruimte van een m3 plaatsvinden, bijvoorbeeld een supermarktschap)

Ik weet alleen niet zo goed hoe ik dit nu precies moet aanpakken. De kubussen en de bollen moeten natuurlijk hetzelfde opppervlak hebben, maar hoeveel bollen met een bepaald oppervlak passen er in een kubieke meter? Ik ben er door zoeken op wisfaq achtergekomen dat het nodig is een hexagonale pakking te gebruiken, maar hoe moet ik daar dan precies mee rekenen? Hoe kan ik de effectiviteit van deze stapelingen eigenlijk met elkaar vergelijken?

alvast heel erg bedankt!

Rolien
Leerling bovenbouw havo-vwo - vrijdag 7 mei 2004

Antwoord

Ik denk dat je nog even goed moet doordenken over de vraagstelling van je onderzoek. Het is duidelijk dat in een m3 kubussen beter de ruimte vullen dan bollen. De oppervlakte van de 'dozen' lijkt me dan zelfs nauwelijks interessant. Hoewel de vraag: hoeveel bollen met straal r passen er maximaal in een kubus met zijde z al snel heel ingewikkeld wordt..., maar misschien wel leuk. Ook kan je je afvragen welk deel van de ruimte dan wordt ingenomen door de bollen...

Je had al iets gezien over bolstapelingen. Op Computer stapelt sinaasappels kan je daar meer over lezen. Er staan ook een aantal interessante links bij.

WvR
zaterdag 8 mei 2004

©2001-2024 WisFaq