Algebra

Analyse

Bewijzen

De grafische rekenmachine

Discrete wiskunde

Fundamenten

Meetkunde

Oppervlakte en inhoud

Rekenen

Schoolwiskunde

Statistiek en kansrekenen

Telproblemen

Toegepaste wiskunde

Van alles en nog wat


\require{AMSmath}

Verschillende afgeleiden bij een functie?

opgave: (4-9x2)/(3x2-2x)
hiervoor kan ik 2 verschillende uitkomsten bekomen
een is: [(-18x)/(3x2+2x)] - [((4-9x2)(6x-2))/(3x2-2x)2]
de andere is maar een breuk:
(30x3-2x2-24x+8)/(3x2-2x)2
Welke in nu de correcte voor de leerkrachten?
Dank je

Metin
3de graad ASO - woensdag 31 maart 2004

Antwoord

Als beide vormen op hetzelfde neerkomen, dan zal de leerkracht geen verschil mogen maken qua honorering. Omdat het voor veel leerlingen lastig blijkt te zijn om van twee breuken één breuk te maken, kun je 'gedwongen' worden om die herleiding uit te voeren, en dan zal er wel een verschil in waardering van de antwoorden zijn.
Omdat de afgeleide vaak nulgesteld moet worden, is het hebben van één breuk prettiger dan jouw eerste antwoord.

MBL
woensdag 31 maart 2004

©2001-2024 WisFaq